Kindness             Naomi Shihab Nye


Before you know what kindness really is
you must lose things,
feel the future dissolve in a moment
like salt in a weakened broth.
What you held in your hand,
what you counted and carefully saved,
all this must go so you know
how desolate the landscape can be
between the regions of kindness.
How you ride and ride
thinking the bus will never stop,
the passangers eating maize and chicken
will stare out the window forever.

 

Before you learn the tender gravity of kindness,
you must travel where the Indian in a white poncho
lies dead by the side of road.
You must see how this could be you,
how he too was someone
who journeyed through the night with plans
and the simple breath that kept him alive

 

Before you know kindness as the deepest thing inside,
you must know sorrow as the other deepest thing.
You must wake up with sorrow.
You must speak to it till your voice
catches the thread of all sorrows
and you see the size of the cloth

 

Then it is only kindness that makes sense anymore,
only kindness that ties your shoes
and sends you out into the day to mail letters and
purchase bread.
Only kindness that raises its head
from the crowd of the world to say
it is l you have been looking for,
and then goes with you every where
like a shadow or a friend.

 

良善                Naomi Shihab Nye


在你知曉,什麼是真正的良善以前,
你要有所失去.
感覺未來在瞬間溶解,
如同鹽在柔軟的肉湯,
那些你捧在手上的,
那些你仔細清點和保存的,
所有這些是為了讓你知道,
這景緻有多麼荒涼,
在良善的夾縫中,
你前行又前行,
想著公車永不會停靠,
乘客吃著玉米和雞肉
永恆凝視著窗外.


在你學會良善溫柔的重力以前,
你必須旅行到印度,在白色的斗篷,
死亡躺在路邊.
你必須看見這也是你,
他也是別人.
他穿越星球徹夜旅行,
簡單的呼吸讓他活著.


在你深層內在知曉良善以前,
你必須知曉最深層的哀傷,
你必須帶著哀傷醒來,
你必須透過自己的聲音訴說哀傷,
抓住所有哀傷的顫抖,
然後你看到這衣服的大小.


這是你能對哀傷所有的知覺,
只有哀傷能為你綁鞋帶,
送你出門寄信,
買麵包,
只有良善可以使你抬起頭來,
從蜷縮的世界,
這是你曾凝視過的我,
然後跟隨你去到每一個地方,
如同影子或朋友.


引用源http://mypaper.pchome.com.tw/news/lishu/3/1310375344/20080923163043/


Dear mom

這是今日恩典


一早朋友聊起了小孩的事情
他從一題2 1/2 * 2 1/2 = 4 1/4
問出了孩子覺得全家人都不愛他

他聊  也考考我這題會怎麼作答
我輕輕的給了回應
以一個小孩的立場   一位妹妹
說我的感覺  揣測孩子回話的內心感受
回述到孩子說出那句"我覺得全家人都比較愛弟弟 不愛我"
他當場溢出眼淚

而我?
保持一貫調性  保持一般社交   結束對話 


回到位置上  看著螢幕發呆
後悔剛剛自己說太多
重點不是我怎麼想
是他孩子ㄚ


從MSN上丟出心底的話
鼓勵    說他已是個很棒的媽媽   慢慢來

末了
"我覺得你比我成熟"
" i'm nothing 我只會說說而已  換作我養會很悽慘@@"
"我覺得我需要成長"
"想要成長就是最大的一步  你很棒"


他問要不要給孩子買個小禮物然後持續觀察
我沒給反射答案
他問愛是什麼
我說這題太難
最後ending 在 加油  你可以的


忽然間想起
那些爸爸從各地買回來的衣服  郵票  巧克力
你說過自己與第一個小孩的特殊情感連結
然後就專注著工作  不再想


反省著自己說太多自身的經驗/敏感
而忘了讓朋友多講他自己的感受/我有沒有真的聽進去
此刻更專注著莫評論莫否定莫滔滔不決

 

聆聽就好
成了最近對自己的期許與要求


另一個問題是
會不會聽太多別人的事
而忽略自己深層感受

 

讀到這首詩
回歸一點平靜
想和平對待裡外


yours 阿妮仔


p.s 隱約有感覺到給你的耐心和聆聽比朋友少  嗐呀呀~~

p.s 完畢檢討   打出來  才看見
     人家只說我覺得你比我成熟  並不是等於適合當媽媽   這樣的連結太狹隘啦
     離成熟尚有段崎嶇之途   煩嘞

arrow
arrow
    全站熱搜

    beauty2008 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()